همسفر گرامی
برای درج سفر به پروفایل مراجعه کنید
عضویت در خبرنامه Mountain View
یزد گردی

یزدگردی

چه طوری خودمون بریم یزد  ؟؟

جاهای دیدنی یزد کجاست ؟؟

تو این صفحه قصد داریم بهتون یاد بدیم که چجوری برید یزد بگردید و چه طوری درهزینه هاتون صرفه جویی کنید اگه حال ندارید  به یزد سفر کنید  می تونید کلیپ زیر را مشاهده کنید  برای این کلیپ آقای مهدی حیدری زحمت زیادی کشیدن امید وارم لذت ببرید

چه طوری بریم  یزد  :

ما در بالا بهتون  تور یزد  معرفی  می کنیم  اگه کسی دوست نداشت  خودش تجربه  کنه  می تونه  از تور یزد بالای صفحه استفاده کنه ولی بهتره خودت تجربه کنی   ما برنامه این سفر رو دو روزه  بستیم یعنی می تونید چهارشنبه شب حرکت کنید و پنجشنبه و جمعه یزد بگردید و صبح شنبه تهران باشید

از تهران تا یزد حدود 8-9 ساعت راه می باشد ما ساعت 9 از ترمینال غرب آزادی به سمت یزد حرکت کردیم برای تهیه بلیط هم می تونید به یکی از سایت  های فروش بلیط مراجعه کنید ما بلیط تهران یزد برای اتوبوس vip  25 نفره 41 هزار تومان خریدیم و ساعت 5 صبح یزد بودیم  ما از قبل با آقای حسنی که خونه بوم گردی دارن هماهنگ کرده بودیم که صبح زود می رسیم من شماره ایشون براتون قرار می دم البته  شما  می تونید  ازسایت های رزرو جا هم  خونه بگیرید

آقای حسنی 09133539197

ما تا ساعت 8 استراحت کردیم و ساعت  8 گشت مون در یزد شروع کردیم  توصیه می کنم برای رفت و امد در یزد از اسنپ و تپسی استفاده کنید  که خیلی ارزون هستش و برای یه مصافت معمولی حدود 2000 تومن می شود قبل از معرفی جاهای دیدنی یه عکس از مسیر  حرکت  و ساعت  موزه ها براتون قرار می دم

سفر یزد

دیدینی های یزد

جاهای دیدنی یزد  :

آتشکده زرتشتیان :

ما از خونه یه اسنپ گرفتیم و با 2000 تومن ما را به اتشکده برد موقعیت  آتشکده  رو براتون قرار می دم  در این آتشکده آتش 1500 ساله نگه داری می شود و در نمایشگاهی که در کنار این آتشکده هست شما می توانید با آداب و رسوم زردتشتیان آشنا شوید من زیاد در باره آتشکده توضیح نمیدم می تونید تو سفرنامه های پایین سایت بیشتر در این باره مطالعه فرمایید

آتشکده یزد

میدان مارکو:

حدود 200 متر بالاتر از آتشکده به میدان مارکار می رسید  که جناب مارکار از زرتشتیان هندی است که خدمات بسیاری انجام داده است و اولین دبیرستان  در یزد و اولین بیمارستان و اولین یتیم خانه و ... در یزد تاسیس کرده اند جالبه بدونید  این میدان اولین  برج ساعت در ایران بوده است و هنوز هم کار می کند و   این میدان درست در مرکز ایران قرار دارد

میدان مارکو

موزه مارکار:

اگر میدان مارکار را 500 متر داخل کوچه بروید به موزه مارکار میرسید  که در گذشته یتیم خانه و دبیرستان  مارکار در این محل بوده است  که بعد ها به موزه تبدیل می شود داخل این موزه یک راهنما همراه شما می اید و قسمت های مختلف را به شما توضیح می دهد حتما بخواهید یک راهنما با شما بیاید

موزه مارکو

موزه آب:

ما از موزه مارکار یه اسنپ گرفتیم و به سمت موزه آب رفتیم  این موزه یه خانه قدیمی و بسیار زیبا می باشد که در نزدیکی مجموعه امیر چخماغ و بازار قرار دارد دیدن  خود خانه بسیار جالب و لذت بخش می باشد که داخلش وسایل قدیمی حفر قنات و ... به نمایش گذاشته شده است

موزه آب

مجموعه امیر چخماغ :

بیرون موزه سمت چپ شما مجموعه امیر چخماغ قرار دارد که در قدیم دروازه یزد بوده است در گوشه این مجموعه قدیمی ترین نخل ایران قرار دارد که در مراسم مذهبی از آن استفاده می شود

امیرچخماغ

بازار مسگر ها :

از مجموعه امیر چخماغ اگه حدود 15 دقیقه به سمت بازار حرکت  کنید به بازار مس گرها می رسید که رو به روی آن بازار زرگر ها قرار دارد بازار زرگر ها همان بازار قدیم  میباشد که به بازار خان  هم معروف هستش

حمام خان :

این حمام تاریخی در پشت بازار مسگر ها قرار دارد البته الان رستوران شده است  اگه خسته بودید می تونید از دیدن  این حمام صرفه نظر کنید

حمام خان

بعد از حمام پیاده به سمت بافت قدیم یزد راه افتادیم  البته یه  نکته ای که وجود داره شما اگه علاقه ای به بازار ندارید می تونید  بعد از امیر چخماق مستقیم به سمت  مسجد  جامع حرکت  کنید  حمام خان  زیادم جذاب نبود

مسجد جامع یزد :

این مسجد  که ساخت آن در سه دوره تاریخی انجام شده است  پایه های اصلی مسجد مربوط به دوره قبل از اسلام و ساسانیان  می باشد و بنای گنبد آن در زمان ایلخانی ساخته شده است  و مناره های بلند ان که طولش به 48 متر می رسد برای دوره  تیموری وشاهروخ دانسته اند

مسجد جامع

زندان  اسکندر یا  مدرسه ضیاییه :

بعد از مسجد به سمت  مدرسه ضیاییه حرکت کردیم  البته خود کوچه پس کوچه های یزد جذاب می باشد  وکلی کیف می کنید توضیحی  که در مورد این بنا وجود دارد که  قبل از بنای این مدرسه  و در زمان  اسکندر سیاه چالی در این مکان وجود داشته است و اسکندر زندانی ها را در آن نگهداری می کرده و سال ها بعد مدرسه ضیاییه در آن مکان ساخته می شود  وساختمانی که مشاهده می کنید هیچ ربطی به زندان نداره

مدرسه ضیاییه

قبه دوازده امام :

این بنا که در نزدیکه مدرسه ضیاییه می باشد و قدیمی ترین اثر تاریخ دار در شهر یزد است  البته زمانی که  ما رفتیم  در آن را بسته بودن  توضیحات زیر در کنار این  بنا نوشته بودن

بقعه دوازده امام

بقعه ی 12 امام

خانه لاری ها  :

ما طبق مسیری که در بالا قرار دادم ادامه دادیم  و به خانه لاری های  رسید یم این خانه یکی از قدیمی و زیباترین خانه های یزد می باشد متاسفانه زمانی که ما رفتیم تعمیرات انجام میدادن  و در آن بسته بود

خانه لاری ها

آسیاب آبی کوشکنو :

آخرین بنایی که  در محله فهادان  دیدیم  این آسیاب بود  برای اینکه به آسیا ب برسید  خیلی باید  پایین بروید  ولی من خودم از دیدنش پشیمون نشدم  و سیستم جالبی داشته این آسیاب برای دوره قبل از اسلام می باشد  و در عمق 22 متری از سطح زمین قرار دارد

ما از آسیاب به یه رستوران رفتیم و غذا خوردیم  بعد از ناهار موزه اینه رو دیدیم که البته  چیز خاصی نداشت  به خاطر همین  توضیح نمی دم  چون بچه ها خیلی خسته شده بودن بقیه روز به  خونه برگشتیم  و چون  مسابقه ایران و چین بود جای دیگه ای رو برای دیدن نرفتیم

روز دوم :

خب برای روز دوم ما تصمیم  گرفتیم  به قلعه سر یزد در روستای سر یزد  بریم ما خونه رو تحویل دادیم  و وسایلمون رو  به یه مغازه سپردیم  و یه اسنپ از خونه گرفتیم فاصه سر یزد تا یزد حدود 40 کیلومتر می باشد و تقریبا نیم ساعتی طول میکشه البته شما می تونید  جاهای مختلف  یزد مثل کویر و یا  .... هم بروید

نقشه یزد

قلعه سر یزد :

این قلعه که برای دوره ساسانیان می باشد  اولین و بزرگترین  صندوق امانات جهان بوده است که داخلش پر از اتاق هایی بوده که برای نگه داری وسایل قیمتی وغلات از آن استفاده می کردن  متاسفانه  این قلعه تاریخی رها شده و در حال نابودی می باشد

ما اسنپی را که گرفته بودیم نگه داشتیم چون در سر یزد ماشین به سختی پیدا میشه و با همان ماشین به دخمه زردشتیان در یزد بازگشتیم و کرایه ای رفت و برگشت و 45 دقیقه توقف شد 46 هزار تومن  که خیلی به صرفه بود

دخمه زردشتیان:

زردشتیان خاک را مقدس می دانند و جنازه را به خاک نمی سپارن جنازه را به بالای کوه می اوردن و در این دخمه ها قرار میدادن که حیوانات و پرنده ها بخورن چون در قدیم فاصله این دخمه  از شهر زیاد بوده خانه هایی در پای کوه ساخته بودن که هرخانه مربوط به یه روستا بوده است و محل استراحت و مراسم مذهبی بوده است

در عکس های زیر می تونید اطلاعات بیشتری بدست بیاورید

دخمه یزد

دخمه زردتشتیان

بعد از دخمه به یه رستوران رفتیم ناهار خوردیم  و کمی استراحت کردیم یکی از غذاهای یزد  قیمه یزدی می باشد که پیشنهاد می کنم حتما امتحان کنید متاسفانه رستوران هایی که  در یزد رفتیم به شدت گرون و کیفیت متوسط بود و فقط اسم داشتن ما رستوران خوان دوحد رفتیم شما دیگه این رستوران تست نکنید

باغ دولت آباد  :

یکی از باغ هایی که از ایران ثبت جهانی شده است باغ دولت  آباد می باشد  چشم گیر ترین ویژه گی این باغ وجود بادگیر هشت وجهی آن به ارتفاع حدود 34 متر می باشد که بلند ترین  بادگیر جهانه  جالبه وقتی زیر بادگیر قرار میگیرید هوا از یکی وجه ها بالا می رود واز یه وجه دیگر داخل می شود

یکی از خوردنی های باحال یزد فالوده یزدی می باشد   که فالود فروشی شیر حسین   یکی از معروف ترین و قدیمی ترین  فالوده فروشی های یزد  می باشد  و انصافا عالی بود  وکلی کیف کردم   این فالوده  فروشی نزدیک  باغ  دولت آباد می باشد و پیاده 5-6 دقیقه بیشتر طول نمی کشه  وخیلی معروفه از هرکی بپرسید شما رو راهنمایی می کند

بعد از فالوده فروشی وسایلمون  تحویل گرفتیم و به سمت ترمینال رفتیم

امید وارم  این سفر نامه براتون مفید بوده باشه

رضا طاهر
اگه بین ماندن و رفتن مردد بودی همیشه رفتن رو انتخاب کن
ارتباط با نویسنده :
لطفا اگه تجربه ای از سفر به این مکان دارید لطفا برای سایر دوستانتون بنویسید
همسفر باشیم
همسفر باشیم مرجع رایگان معرفی تور و سفر و برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی، شهر گردی و ... می باشد. وشما می توانید به راحتی سفر و برنامه خود را معرفی کنید