همسفر گرامی
برای درج سفر به پروفایل مراجعه کنید
عضویت در خبرنامه Mountain View

استرالیا – روز یازدهم- کرنز

عنوان : استرالیا – روز یازدهم- کرنز
دسته مطلب:سفرنامه
نویسند:حسان جلوداری
توضيحات :

استرالیا – روز یازدهم- کرنز

صبح که بیدار شدم با تلویزیون روشن مواجه شدم که داشت اخبار طوفان رو لحظه به لحظه مخابره میکرد. طوفان اتفاق افتاده بود و قسمت مرکزی ایالت کویینزلند رو دربرگرفته بود. با مدیریت بحران بی سابقه ای که انجام شد این طوفان هیچ خسارتی نداشت. خوش بختانه به سمت شمال ایالت که ما بودیم هم حرکت نکرد. با این حال خیلی نگران بودم که تورهایی که میخواستیم بریم کنسل نشن. به رسپشن هتل گفتیم و اون هم یه تماس با تورهای مطرح گرفت و گفت که تورهای Great Barrier Reef کمافی السابق انجام میشن. اینرو که شنیدم نفس راحتی کشیدم! صبحونه رو خوردیم و به سمت اسکله ی کوچیک شهر راه افتادیم تا سوار کشتی هایی بشیم که قرار بود مارو به جایی که اسم بردم ببرن. اما اصلا Great Barrier Reef  کجاست؟

Great Barrier Reef بزرگترین سد مرجانی دنیاست که از عجایب هفتگانه ی طبیعی دنیا به شمار میره. این سد مرجانی در اصل زیر دریا در مجاورت ایالت کویینزلند قرار داره و طول بسیار بلندی از سواحل این ایالت رو دربرگرفته. عمق کم دریا در این مناطق باعث میشه که این سد مرجانی از بالا با هلیکوپتر کاملا واضح دیده بشه. نه تنها هلیکوپتر بلکه این سد مرجانی وسیع حتی از ماه هم دیده میشه! این سد مرجانی محل سکونت متنوع ترین گونه های آبزی هست.

عمق کم آب نه تنها باعث میشه سد مرجانی دیده بشه بلکه از بالای آب حتی این گونه های آبزی رو هم میتونید ببینید که در زیر آب شنا میکنند. ما قرار بود برای دیدن این جاذبه ی بسیار زیبا به جزیره ای به اسم Green Island بریم ولی شما اگه خواستید برید از Port Douglas برید اونجا بهتره!! سوار کشتی که شدیم و به راه افتادیم به آسمون نگاه کردم. اثری از طوفان و ابر دیده نمیشد. خداروشکر طوفان این سمت ها نیومده بود.

به نزدیکی جزیره که رسیدیم بافت گیاهی سبزی که جزیره رو پوشونده بود به زیبایی خودنمایی میکرد. وقتی پیاده شدیم بلافاصله سوار یکی از قایق هایی شدیم که کفش شیشه ای بود و در اطراف جزیره حرکت میکرد تا بتونیم گونه های مختلف آبزیان رو زیر پامون ببینیم و از سد مرجانی دیدن کنیم. هرجونوری بگید میشد پیدا کرد! از لاک پشت های خیلی بزرگ و ماهی های رنگارنگ گرفته تا کوسه هایی که البته خیلی کمتر بودند. کمی دور جزیره با قایق شیشه ای گشتیم و از زندگی پرماجرای آبزیانی که زیر آب های سبز و آبی Great Barrier Reef  زندگی میکردند دیدن کردیم. گشت قایق که تموم شد مارو به جزیره برد. داخل جزیره مغازه هایی بودند که لباس غواصی و اسنورکلینگ و دوربین های زیرآبی اجاره میدادند. ما هم چندتا لباس گرفتیم و رفتیم به قسمتی که مخصوص غواصی بود. غواصی کردن در Great Barrier Reef ینی شنا کردن بین هزاران ماهی و لاک پشت و چهره به چهره شدن با لاک پشت های غول آسای این دریا. خیلی برام هیجان انگیز بود. زیر آب که میرفتم صدها گونه ماهی از کنارم رد میشدند و گاهی هم به دست و پام میخوردند و جهتشون رو عوض میکردند. واقعا این تجربه تکرار نشدنی بود. گرماو رطوبت بالای هوا رو با این آب های خوشرنگ و ماهی های رنگارنگ فراموش کرده بودم.

حدود یک ساعتی گذشت و به ساحل برگشتم. ظهر شده بود و خیلی گرم بود. احساس کردم دیگه بدنم داره میسوزه! به مرکز جزیره رفتیم. کل جزیره شاید 1 ساعت طول میکشید دورشو چرخ بزنید. وسط جزیره همون جایی که مغازه های لوازم غواصی بودن چندتا رستوران هم بود. رفتیم یکی از اونا و یه ماهی که صید روز هم بود خوردیم. چقد هم خوشمزه بود!

بعد از ناهار بازم زدم به دریا و یکم اسنورکلینگ کردم. اسنورکلینگ ینی شما با یه لوله که سرش از آب میزنه بیرون میرید زیر آب منتها فقط در حدی میتونید برید زیر آب که سر لوله از آب بیرون باشه تا بتونید نفس بکشید. فرقش با غواصی اینه که توی غواصی شما کپسول اکسیژن بهتون وصله و هرچقد بخواید میتونید برید پایین. فکر نکنید غواصی کردن اونجا مهارت میخواد. اونجا از 5 ساله تا 70 ساله آدم دیدم که غواصی میکردن و با لاک پشت ها و ماهی ها سلفی مینداختن.

بعد از اینکه از آب اومدم بیرون رفتیم به یه قسمت که به خانه ی کروکودیل ها معروف بود. تعداد زیادی کروکودیل اونجا ول بودن! انقدر زیاد و درعین حال ساکن بودن که ممکن بود اصلا متوجه حضورشون نشی! اونجا گوشت تنوری کروکودیل هم سرو میشد که متاسفانه قسمت ما نشد!!!

به جز کروکودیل ها چندتا آکواریوم هم اونجا بود که البته درچنین جایی از کره زمین که آدم صرفا با پایین بردن سر از سطح آب دریا بین ماهی ها و آبزیان گم میشه واقعا آکواریوم ارزش چندانی نداره! فقط چندتا از گونه های مختلفشون رو اونجا گذاشته بودن برای کسانی که نمیخواستن غواصی یا اسنورکلینگ بکنن. در نزدیکی آکواریوم چندتا از آثار بومی های استرالیایی رو هم گذاشته بودند. بومی هایی که همیشه مطالعه درموردشون برام جذاب بوده. بامهاجرت انگلیسی ها خیلیاشون کشته شدن ولی هنوزم میشه اونهارو دید خصوصا در شهر کرنز که خیلی بودن. برام جالب بود نقاشی ها و مجسمه هایی که ازشون مونده بود... انگار دنیای دیگه ای داشتن...

بعد ازدیدن آکواریوم ها شروع کردیم پیاده روی دور جزیره. از اون قسمت مغازه ها که دور میشید دیگه فقط خودتونید و صدای دریا و درخت های بلند و استوایی مسیر. هر ده قدم یه ایگوانا روی زمین دیده میشه! انواع خزندگان اونجا هستن که باید موقع پیاده روی یکم مراقب باشید! یاد فیلم Cast Away افتادم! جزیره کاملا اون حس رو القا میکرد!

تقریبا دیگه عصر شده بود و آخرین کشتی ها داشتند از جزیره به سمت کرنز برمیگشتند. ما با آخرین کشتی جزیره رو ترک کردیم. دوس داشتم اونجا بمونم و هیچوقت ازونجا نرم ولی خب نمیشد. داخل جزیره هیچ خونه یا هتلی وجود نداشت و بعد از غروب عملا دیگه هیچ بنی بشری در جزیره وجود نداشت تا صبح روز بعد! خیلی حس عجیبی بود!

به کرنز که رسیدیم خورشید در حال غروب بود. یکی از زیباترین روزهای سفرمون رو پشت سرگذاشته بودم. پیاده به سمت هتل راه افتادیم. درمسیر استخر های رایگان زیادی کنار دریا دیده میشد. هوای گرم کرنز حکم میکنه که یا بیفتی تو آب یا لخت شی!!!

خلاصه به هتل رسیدیم و خسته و کوفته روی تخت دراز کشیدم و خاطرات روزی که گذشته بود رو با خودم مرور کردم. فردا هم قرار بود کرنز باشیم. جاهای زیادی هنوز مونده بود که ببینیم...

مطالب مرتبط ::

سفرنامه استرالیا

استرالیا – ویزا، بلیط و هتل

استرالیا – روز اول- مالزی !

استرالیا – روز دوم- ملبورن

استرالیا – روز سوم- ملبورن

حسان جلوداری
بر بال مسافر
ارتباط با نویسنده :
ثبت نظر
همسفر باشیم
همسفر باشیم مرجع رایگان معرفی تور و سفر و برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی، شهر گردی و ... می باشد. وشما می توانید به راحتی سفر و برنامه خود را معرفی کنید