سفرنامه هلن پارک ملی آمبوسلی

سفرنامه پارک آمبوسلی  همسفر باشیم

وقتی به یک سافاری کلاسیک فکر می‌کنید، چه چیزی به نظرتان می‌آید؟ فیل‌های ایستاده جلوی کلیمانجارو؟ اما این عکس کجاست؟ سرنگتی؟ ماسای مارا؟ جواب منفی است. این پارک ملی آمبوسلی در کنیاست! این پارک کوچک است و فقط 392 کیلومتر است. اما به کوچکی آن نگاه نکنید. این پارک با بیش از 1500 زنجیر فیل، یکی از پرتراکم‌ترین مناطق در بین پارک‌های ملی است.

هنگامی که به سمت آمبوسلی حرکت می‌کنید، دامنه‌های پایین کلیمانجارو دیده می‌شود و بالای آن با ابر پوشیده شده است. مسلما دیدن این منظره برای شما بسیار لذت بخش است.

در زیر سفرنامه هلن به آمبوسلی را می‌خوانید.

مسیر سنتی این پارک کامیون رو نیست. بنابراین من نتوانستم در اولین سفرم به آفریقای شرقی، به این پارک بروم. اما تصمیم داشتم این بار حتما به این پارک سری بزنم. من در آن زمان به شکل انفرادی سفر می‌کردم. بنابراین یک خانه رزرو کردم. چون نگران بودم که اگر این کار را نکنم نتوانم سفر خوبی را داشته باشم.

مبلغ متفاوتی برای سفر، از 305 تا 1385 دلار برای یک سفر سه روزه وجود داشت. با اینکه چند شرکت سافاری به من گفتند که بردن به آمبوسلی برای آنها دشوار است (چون افراد کمی به آنجا می‌روند)، من سرانجام توانستم با یکی از شرکت‌ها با هزینه کم به توافق برسم. شرکت به من گفت که در این سفر در کنار یک خانواده 4 نفره خواهم بود که این باعث ارزانی سفر من می‌شود. من قبلا در سافاری در جنوب Luangwa با یک خانواده همسفر شده بودم که تجربه بسیار خوبی بود. من دو روز قبل از شروع سافاری به نایروبی رسیدم. در این زمان بود که شرکت در تلاش برای پیدا کردن من بود (از طریق پیامی در صفحه فیس بوک من، به من پیام دادند) تا بگویند که خانواده‌ای که با آنها قرار بود سفر کنم، سفر خود را به کنیا لغو کرده‌اند (به دلیل شروع ابولا). شرکت می‌خواست بداند که آیا من می‌خواهم به جای امبوسلی به ماسای مارا بروم یا نه و اینکه آنها نمی‌توانند سفر آمبوسلی را فقط با من اجرا کنند. اما آمبوسلی جایی بود که از 5 سال گذشته می‌خواستم به آنجا بروم. دوباره تلاش برای یافتن شرکت دیگری کردم. خوشبختانه شرکت Karibu Safaries در کنیا به کمک من آمد. صبح روز بعد راننده من را سوار کرد. سپس در مسیر، بقیه اعضای گروه دوست داشتنی خود به نام‌های گابریل و ماریا که اسپانیایی بودند را سوار کردیم. آنها از سافاری دیگری در دریاچه ناکورو می‌آمدند. گابریل می‌توانست چند کلمه انگلیسی صحبت کند، اما ماریا نه. من نیز اسپانیایی بلد نبودم. اما در واقع اوقات بسیار خوشی را با هم سپری کردیم. از طریق مخلوطی از زبان اشاره برای برقراری ارتباط استفاده کردیم. هنگامی که به سمت آمبوسلی حرکت می‌کردیم، دامنه‌های پایین کلیمانجارو دیده و بالای آن با ابر پوشیده شده بود. مدت زمان طولانی به آن کوه زیبا چشم دوخته بودم و ازینکه به این منطقه آمده‌ام بسیار خوشحال بودم. بن به من قول داد که صبح، کلیمانجارو را واضح تر ببینم و حق با او بود.

سفرنامه پارک آمبوسلی همسفر باشیم

قرار بود 2 بار گشت با ماشین داشته باشیم. یکی بعد از ظهر و دیگری فردایش، یک روز کامل در پارک. من واقعا نمی‌توانستم برای دیدن فیل‌های معروف آمبوسلی که در سراسر آفریقا معروف هستند صبر کنم. با دیدن آنها هیجان سراسر وجودم را گرفته و ازینکه بر روی تصمیمم برای آمدن به آمبوسلی پافشاری کرده بودم بسیار خوشحال بودم.

ما در کمپ خیمه‌دار کیمانا، که کاملا ابتدایی بود، اقامت کردیم. در اینجا چادرها و کلبه‌های مستقل از هم وجود دارد. من در کلبه‌ای به نام Rhino’A اقامت داشتم که دارای یک تخت با پشه بند، روشویی، توالت و دوش بود. البته آب تمام وقت وصل نبود.

هیچ چیز شگفت‌انگیزی در مورد این اردوگاه وجود نداشت. اما اگر بودجه کافی ندارید، این ارزان‌ترین گزینه است. من از ایوان کلبه خود، منظره‌ای خارق‌العاده از کوه کلیمانجارو را داشتم.

آقامتگاه پارک آمبوسلی همسفر باشیم

کلبه های پارک آمبوسلی همسفر باشیم

هر دو روزی که ساکن این منطقه بودم، تعداد زیادی حیوان، از جمله فیل را دیدم. پس گذشت چند دقیقه از ورودمان به پارک در روز دوم، حیواناتی از جمله بابون، کفتار و یک فیل تنها را دیدیم و هر بار برای گرفتن عکس توقف کردیم.

پارک ملی آمبوسلی همسفرباشیم

کفتار پارک آمبوسلی

ما سوار ماشین شدیم و به یک گله عظیم فیل رسیدیم. وقتی که رسیدیم آنها تازه از جاده عبور کرده بودند. اگر چند دقیقه زودتر می‌رسیدیم، صف کشیدن این بچه فیل‌ها در مقابل کلیمانجارو را، که تقریبا هر عکاس حیات وحشی آرزویش را دارد، می‌دیدیم.

گله فیل همسفر باشیم

هنگام ناهار به سمپ بالای تپه observation حرکت کردیم. منظره‌ای شگفت‌انگیز و رنگارنگ از باتلاق، حیوانات و کل پارک را به ما میداد. من بیش از 20 پارک ملی در آفریقا را بازدید کرده‌ام، اما از نظر منظره، آمبوسلی بسیار مورد علاقه من است.

دریاچه پارک آمبوسلی

آمبوسلی آفریقا کنیا

در این سافاری بسیار به فیل‌ها نزدیک شدیم. برای عکاسی از این فیل‌ها من حتی نیاز به لنز بزرگنمایی نیز نداشتم. لحظه مورد علاقه من زمانی بود که با گله بزرگی رو به رو شدیم. فیل‌ها ساکت بودند، پدر و مادر در جلو متوقف شدند. آنها در حال بررسی اوضاع، ما را تماشا می‌کردند و ما نیز آنها را تماشا می‌کردیم. آنقدر به فیل‌ها نزدیک بودیم که حتی نفس زدن آنها را نیز می‌شنیدیم.

بعد از حدود 5 دقیقه، پدر و مادر متوجه شدند که می‌توانند به ما اعتماد کنند و به آرامی شروع به حرکت به سمت بالا کردند. صدای شن و ماسه‌های زیر پایشان بسیار هیجان‌انگیز بود.

فیل آفریقایی کنیا همسفر باشیم

اگر دیدن فیل‌های آفریقایی در طبیعت آرزوی شماست، نمی‌توانید جایی بهتر از پارک آمبوسلی را پیدا کنید.

اطلاعات ضروری:

• هزینه ورود به پارک را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید. می‌توانید برای سفر به آمبوسلی، هم از طریق نایروبی (با 5 ساعت رانندگی) و هم از طریق آروشا در تانزانیا (3.5 ساعت رانندگی) اقدام به رزرو کنید.
  • من سفر خود را از سایت Karibu Safaries in kenya رزرو کردم. همچنین برای سفر خود، بازدید از ماسای مارا، دریاچه ناکورو و پارک آمبوسلی را انتخاب کردم.
  • هزینه 3 روز و 2 شب تقریبا 258 پوند برای من شد. این هزینه شامل همه وعده‌های غذایی، راهنما/ راننده، محل اقامت، حمل و نقل و هزینه ورود به پارک است.
  • راهنما و راننده ما بن و سرآشپز کوین بود. هر دو عالی بودند. پرحرف و سرگرم کننده.
  • ما در کمپ خیمه‌دار کیمانا اقامت داشتیم. اردوگاه بسیار ابتدایی بود اما یک استخر کوچک داشت. بزرگترین مشکل من این بود که بار خالی بود. بنابراین اگر می‌خواهید نوشابه، آبجو یا شراب در میان وعده خود بخورید، حتما از شهر به همراه خود داشته باشید.
  • من در یک کلبه با یک تخت و پشه بند، روشویی، توالت و یک دوش اقامت داشتم. آب تمام وقت کار نمی‌کرد. یک اقامت‌گاه عالی نبود اما از ایوان کلبه خود منظره خارق العاده کلیمانجارو را داشتم. اگر به عقب برگردم، فکر می‌کنم باید وقت بیشتری برای پیدا کردن مکانی بهتر صرف کنم. اگرچه قیمت‌ها بسیار متفاوت هستند.
  • برای داشتن یک سفر خوب و به صرفه، از شرکت‌های مختلف سافاری، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها قیمت بگیرید. زیرا برخی از سافاری‌ها را از شهرهای بزرگ انجام نمی‌دهند. نکته بد ماجرا این است که هیچ کدام از شرکت‌ها (حداقل آنهایی که من دیدم) قیمت‌ها را در سایت خود قرار نمی‌دهند. اما با تماس به مکان‌های مختلف می‌توانید در هزینه خود صرفه جویی کنید.
  • سایر هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و کمپ‌هایی که ممکن است بخواهید زیر نظر داشته باشید شامل:
    • AA Lodge
    • Tortilis Camp
    • Amboseli Sopa Lodge
    • Tawi Lodge
    • KIbo Safari Camp
    • و...
  • اگر چند روز در آروشای نایروبی هستید و از نظر مالی مشکلی ندارید، می‌توانید بازدید خود را به چند کشور گسترش دهید.
  • اگر وسیله نقلیه شخصی دارید  می‌توانید مقاصد را خودتان رانندگی کنید.
  • شاید بخواهید سافاری آمبوسلی خود را با صعود به کلیمانجارو تکمیل کنید.
  • بهترین زمان برای بازدید از کلیمانجارو ژانویه، فوریه، ژوئن و سپتامبر است. از رفتن در فصل بارندگی در آوریل، مه، نوامبر و دسامبر خودداری کنید. زیرا برخی از جاده‌ها صعب‌العبور هستند. من در ماه اکتبر بازدید کردم و برای من بسیار عالی بود.
  • وسایل ضروری برای سفر شامل: عینک آفتابی، روسری یا کلاه ( برای اینکه گرد و غبار روی موهایتان ننشیند)، کتاب، لباس گرم (برای عصرها و صبح ها)، دستمال مرطوب و لنز بزرگنمایی مناسب. من در این سافاری لنز زوم نداشتم (چه حماقتی) اما با توجه به اینکه حیوانات خیلی نزدیک بودند، موفق به گرفتن عکس‌های عالی شدم. اما ممکن است همواره انقدر خوش شانس نباشید.

دوستان عزیز امیدوارم از خواندن این سفرنامه لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه ما این مطلب را از سایت heleninwonderlust.co.uk برای شما ترجمه کردیم

کامنت ها

خوشحال می شویم پاسخ گو سوالات و نظرات شما باشیم

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات تماس خود را وارد کنید .