همسفر گرامی
سفر آغاز یک ماجراست :

سفرنامه و شرح برنامه پیمایش جنگل قطری(جنگل ابر) به روستای جوزچال

جوزچال به جنگل

این پیمایش یکی از بکرترین پیمایش‌های طبیعت‌گردی است که گروه‌های خیلی کمی این پیمایش را تا الان انجام داده‌اند.

باید بگویم که هیچ Track کاملی برای انجام این پیمایش وجود نداشت و ما از افراد محلی کمک گرفتیم. ما خودمان در این سفر Track پیمایشی گرفته و در سایتWikiloc  قرار داده‌ایم.

ترک شماره یک

ترک شماره دو

دانلود مستقیم مسیرها پیمایش قطری به جوزچال

کل مسیر حدود 20 کیلومتره. در این پیمایش شما از ارتفاع 2600 متری حرکت کرده و در انتهای مسیر به ارتفاع 1200 متری می‌رسید. اگه شانس بیارید، می‌تونید اقیانوس ابر رو در افق خود ببینید.

خلاصه سفر:

• روز اول:
    • حرکت از تهران با اتوبوس دربستی تا امامزاده قطری، رفتن تا دکل مخابراتی با نیسان (حدود 40 دقیقه)، شروع پیمایش روز اول و خوابیدن شب در جنگل
  • روز دوم:
    • بیدار شدن و شروع پیمایش به سمت اقامتگاه، خوابیدن شب در اقامتگاه
  • روز سوم:
    • حرکت به سمت تهران

جنگل قطری

پیمایش جنگل قطری به جوزچال همسفر باشیم

جنگل جوزچال

شرح سفر:

ما از تهران یه اتوبوس دربستی گرفتیم که ما رو تا امامزاده قطری برد. تا امامزاده جاده آسفالته و اتوبوس به راحتی میره. از امامزاده قطری نیسان گرفتیم تا مارو تا دکل مخابراتی بالا ببره (این مسیر خاکیه و نیسان رو هستش). از امامزاده تا دکل حدود 40دقیقه‌ای با نیسان راهه. بعدش از نیسان پیاده شده و پیماش خودمون رو شروع کردیم.ما پیمایش را از بالای ابر ها شروع کردیم و در قسمت هایی کاملا در مه فرو رفتیم و بی نظیر بود  قبل از خوندن ادامه سفرنامه لازمه چند تا نکته رو بهتون بگم:

1. ما همه کوله‌ها و وسایل رو به نیسان دادیم و نیسان از طریق یه جاده دیگه وسایلمون رو به جایی که می‌خواستیم شب اول بخوابیم رسوند. پس کوله‌کشی نداشتیم و فقط یه کوله کوچیک (اصطلاحا کوله حمل)، به همراه نهار، آب و وسایل ضروریمون داشتیم.
  2. تو مسیر تعداد زیادی چشمه وجود داره و مشکلی برای تامین آب نخواهید داشت. تو Track محل چشمه‌هارو مشخص کردم.
  3. توی کوله حمل خودتون وسایلی مثل نهار روز اول، آب، تنقلات، کرم ضدآفتاب کلاه، عینک دودی و ... که در طول روز استفاده می‌کنید رو قرار بدید.
  4. به دلیل پیمایش توی جنگل ممکنه با گزیدگی حشرات یا گیاهایی مثل گزنه روبه رو بشید. به همین دلیل حتما پمد ضد خارش، آنتی‌هیستامین (در صورت بروز علائم حساسیت) و به مقدار کافی پمد زینک برای جلوگیری از آفتاب سوختگی به همراه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید

روز اول سفر :

به جز چند جا که شیب مسیر خیلی تند می‌شه، بقیه مسیر رو می‌تونید به راحتی طی کنید. پوشش گیاهی منطقه، درخت‌های بلوطه که فوق‌العاده زیبا هستند. در میانه راه به کلبه‌های عشایری می‌رسید که کشک و ماست می‌فروشند و اگه خواستین میتونید ازشون تهیه کنید.

در مسیر این پیمایش، ما به داخل جنگل رفتیم. چون می‌خواستیم که در کنار چشمه آب شب رو سپری کنیم، 14 کیلومتر پیمایش انجام دادیم و در محلی که توی Track مشخص شده کمپ زدیم. این محل به دلیل وجود چشمه آب شرب، محل مناسبی برای کمپ هست.

نکته بسیار مهم: این منطقه بسیار بکر هستش به همین دلیل شما زباله‌ای در طبیعت نمی‌بینید. خواهش ما اینکه که زباله‌هایی که شب اول تولید شده رو یا بسوزونید یا توی کیسه‌های زباله بذارید و بدین نیسان تا ببره اقامتگاه. در ضمن ظروف کنسروها (حلبی) قابل سوختن نیست، پس حتما توی پلاستیک گذاشته و با خود ببرید و در طبیعت رها نکنید (وگرنه در سالهایی نزدیک جنگلهای گلستان هم میشه به کثیفی جنگلهای مازندران!)

روز دوم سفر :

ما ساعت 8 از خواب بیدار شدیم و تا صبحانه بخوریم، چادرها و وسایل رو جمع و بار نیسان کنیم، شد ساعت 10. بعدش پیمایش روز دوم رو شروع کردیم. روز دوم قرار بود فقط 5-6 کیلومتر پیمایش داشته باشیم به همین دلیل به آهسته‌ترین شکل ممکن رفتیم و حسابی از طبیعت، مه و جنگل بکر لذت بردیم. تو مسیر شما حتی درخت‌های تنومندی که صاعقه زده، قارچ‌های بزرگی که روی درختهای خشک رشد کرده و خیلی از مناظر بکر جنگلی رو می‌بینید.

ما حدود ساعت 2 ظهر به اقامتگاه جنگل، که به اقامتگاه امیر و ساناز معروفه، در روستای جوزچال رسیدیم. اقامتگاه خوبی بود و بچه‌ها همه راضی بودند. این اقامتگاه برق نداره و برای روشنایی از فانوس استفاده می‌کنند. البته دارای برق اضطراری برای حمام و دستشویی هست. ما چهار اتاق پنج تخته گرفتیم ( تعداد ما 18 نفر بود). البته اتاق‌ها بسیار بزرگه و علاوه بر 5 نفری که روی تخت می‌خوابن، 5 نفر هم می تونن روی زمین بخوابن (پتو و ملافه به تعداد کافی بود). روستای جوزچال یه روستای خالی از سکنست و به جز چند تا دامدار بقیه ساکنین خونه‌هاشون رو دولت ازشون خریده و به شهر رفتن. (البته ما باز متوجه نشدیم که چرا دولت این زمین‌هارو خریده و مردم روستای به این زیبایی رو فرستاده شهر)

شما در زیر عکس‌هایی از این اقامتگاه و منظره اطرافش رو می‌بینید. محیطی بکر و زیبا که هیچ انسانی از بودن توش سیر نمیشه. ما روز دوم بعد از حمام به بازی و ... پرداختیم.

در اون منطقه دامهای زیادی با قیمت مناسب وجود داره. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که یه گوسفند کوچیک بکشیم و گوشت و جگرش رو شب رو آتیش کبابی کنیم و بخوریم. بعد از شام در اقامتگاه تو سکوت جنگلی شب خوابیدیم.

روز سوم سفر :

صبح بیدار شدیم و خانم ساناز برای ما یه صبحانه خیلی مفصل گذاشته بود. بعد از خوردن صبحانه وسایملون رو جمع کردیم تا راه بیافتیم (البته این نکته رو بگم که هیچ کس دلش نمیومد بگرده تهران!)

نکته : جاده فرعی که به روستای جوزچال و اقامتگاه میرسه خاکیه و اتوبوس نمی‌تونه تا روستا بیاد. شما اگه گروهی سفر می‌کنید حتما باید از اقامتگاه تا جاده رامیان رو نیسان و یا مینی‌بوس بنز بگیرید.

ما مینی‌بوس گرفتیم و البته تایم خیلی خوبی رو هم توی مینی بوس داشتیم. مینی بوس مارو به جاده شاهرود- آزادشهر رسوند بعدش سوار اتوبوس شدیم و به سمت تهران حرکت کردیم.

اگه برای انجام این پیمایش به کمک نیاز داشتید خوشحال میشم کمکتون کنم

جنگل ابر همسفر باشیم

ثبت نظر
همسفر باشیم
همسفر باشیم مرجع رایگان معرفی تور و سفر و برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی، شهر گردی و ... می باشد. وشما می توانید به راحتی سفر و برنامه خود را معرفی کنید